ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΛΛΙΑΝΟΣ
Βουλευτής Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών – ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
3/11/2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς:
τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Θέμα: «Ποιος είναι ο σχεδιασμός αναφορικά με την κατασκευή της Σήραγγας Ηλιούπολης;»
Οι κάτοικοι των Δήμων Αγίου Δημητρίου, Βύρωνα, Δάφνης-Υμηττού, ΕλληνικούΑργυρούπολης και Ηλιούπολης εδώ και πολλά χρόνια διαβιούν καθημερινά σε δυσμενέστατες συνθήκες.
Συγκεκριμένα, καθημερινά πάρα πολλές χιλιάδες αυτοκινήτων κινούνται στον μοναδικό επί της ουσίας οδικό διάδρομο (δεδομένου του δακτυλίου σε μεγάλο τμήμα του κέντρου των Αθηνών που ισχύει επί πολλούς μήνες του έτους, αλλά και των δύσκολων κυκλοφοριακών συνθηκών στον Κηφισό) που συνδέει τα νότια με τα βόρεια προάστια και σε συνέχεια με την Ελευσίνα και με τη Μεταμόρφωση προς Πάτρα και Θεσσαλονίκη αντίστοιχα, τον οδικό διάδρομο που ενώνει την Περιφερειακή Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Σε δύο χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας καταγράφονται στην κίνηση των οχημάτων σε αυτή τη διαδρομή και πολύ σημαντικές καθυστερήσεις, που κοστίζουν σε χρόνο, χρήμα και ποιότητα ζωής τόσο των οδηγών όσο και των κατοίκων των περιοχών όπου εξελίσσεται το πρόβλημα.
Συγκεκριμένα, τις πρωινές ώρες καταγράφονται πολύ σημαντικές καθυστερήσεις στην κίνηση των αυτοκινήτων από την Πλατεία 28ης Οκτωβρίου Ηλιούπολης έως την Περιφερειακή Υμηττού, ενώ τις μεσημβρινές ώρες οι πολύ σημαντικές καθυστερήσεις στην κίνηση των αυτοκινήτων καταγράφονται στην αντίθετη κατεύθυνση, από την Περιφερειακή Υμηττού έως την Πλατεία 28ης Οκτωβρίου Ηλιούπολης.
Αξίζει να τονιστεί ότι μεγάλος αριθμός των οχημάτων που κινούνται σε αυτή τη διαδρομή αφορά φορτηγά τροφοδοσίας, τουριστικά λεωφορεία, απορριμματοφόρα, βυτιοφόρα κ.ά., που με τον μεγάλο όγκο τους δυσχεραίνουν την κατάσταση σε δρόμους που κατασκευαστικά δεν μπορούν να ανταποκριθούν (π.χ., μικρός αριθμός λωρίδων) σε τέτοιες εντατικές –και μάλιστα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας– χρήσεις.
Η κατάσταση έχει και άλλες εκτός των καθυστερήσεων επιπτώσεις, όπως αυξημένο θόρυβο, ρύπους, ατυχήματα κ.ά.
Η άκρως επιβαρυντική για την ποιότητα ζωής των κατοίκων αυτών των περιοχών έχει δημιουργηθεί λόγω κυκλοφοριακής στρέβλωσης αφού, επί της ουσίας, το τοπικό οδικό δίκτυο χρησιμοποιείται πλέον σχεδόν αποκλειστικά για την κατευθείαν διοχέτευση όλων των οχημάτων που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό και την Περιφερειακή Υμηττού.
Οι περιοχές αυτές δεν αποτελούν τόπους τελικού προορισμού αλλά λειτουργούν ως ενδιάμεσες για κάποια άλλο προορισμό.
Οι διαμορφωμένοι για τοπική ήπια χρήση αστικοί οδικοί άξονες έχουν μετατραπεί σε βασικές κυκλοφοριακές αρτηρίες για όλο το Λεκανοπέδιο.
Το πρόβλημα που εδώ και χρόνια βιώνουν οι κάτοικοι των Δήμων Αγίου Δημητρίου, Βύρωνα, Δάφνης-Υμηττού, Ελληνικού-Αργυρούπολης και Ηλιούπολης είναι αντίστοιχο και πολλαπλάσιο του προβλήματος που βίωναν παλαιότερα οι κάτοικοι των πόλεων ή των χωριών που βρίσκονταν στο πλάι των εθνικών οδών, με τα οχήματα κάθε είδους που κινούνταν π.χ. προς Θεσσαλονίκη ή Πάτρα να περνούν τότε μέσα από τους οικισμούς.
Το πρόβλημα είναι οξύ και απαιτεί ριζική και μόνιμη λύση, πόσο μάλλον αν ληφθεί υπόψη ότι η ανοικοδόμηση στις περιοχές αυτές είναι διαρκώς αυξανόμενη, ενώ με την ολοκλήρωση της επένδυσης στο Ελληνικό θα επιβαρυνθούν επιπλέον οι ήδη εξαιρετικά δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1. Ποιος είναι ο σχεδιασμός αναφορικά με την κατασκευή της Σήραγγας Ηλιούπολης;
2. Ποιες μεγάλης κλίμακας κυκλοφοριακές παρεμβάσεις προβλέπεται να υλοποιηθούν για την επίλυση αυτού του οξύτατου προβλήματος;
3. Ποιες μικρής κλίμακας κυκλοφοριακές παρεμβάσεις προβλέπεται να υλοποιηθούν άμεσα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων αυτού του οξύτατου προβλήματος;
Ο ερωτών Βουλευτής
Ιωάννης Καλλιάνος




























































































