Ένα ριζικά ανανεωμένο πλαίσιο κυκλοφορίας βρίσκεται προ των πυλών, καθώς ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ετοιμάζεται να εισαχθεί άμεσα στη Βουλή. Η ψήφισή του, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, αναμένεται εντός της επόμενης ημέρας, ανοίγοντας τον δρόμο για σημαντικές αλλαγές στους κανόνες που διέπουν την κυκλοφορία στους ελληνικούς δρόμους.
Οι ποινές ξεκινούν από τα 350 ευρώ και αυστηροποιούνται, σε περίπτωση υποτροπής, φθάνοντας ακόμη και στην αφαίρεση του διπλώματος για 8 έτη.
Σύμφωνα με την Καθημερινή και πληροφορίες από το υπουργείο, για τη χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς την πρόκληση ατυχήματος ο σημερινός ΚΟΚ προβλέπει την αφαίρεση της άδειας οδήγησης αλλά και των πινακίδων για 60 ημέρες. Με βάση τον υπό αναθεώρηση ΚΟΚ προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
Ακόμη βαρύτερες ποινές σε περιπτώσεις υποτροπής
Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο για τη χρήση κινητού (χωρίς την πρόκληση ατυχήματος) ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ, ενώ το δίπλωμα αφαιρείται για 180 ημέρες. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και η άδεια οδήγησης αφαιρείται για 1 έτος. Εάν βέβαια ο οδηγός προκαλέσει ατύχημα που επιφέρει βαριά σωματική βλάβη ή θάνατο, επιβάλλονται οι ποινές του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση.
Αλλαγή φιλοσοφίας: Από το όχημα στον οδηγό
Μία από τις βασικότερες μεταβολές αφορά τη μεταφορά της ευθύνης αποκλειστικά στον οδηγό.
Μέχρι σήμερα, οι κυρώσεις συχνά περιλάμβαναν την αφαίρεση πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας του οχήματος. Πλέον, αυτό καταργείται. Οι ποινές θα επιβάλλονται αποκλειστικά στο φυσικό πρόσωπο που οδηγεί, γεγονός που αλλάζει ριζικά την αντίληψη περί ευθύνης στην οδική συμπεριφορά.
Πεζοί στο στόχαστρο: Πρόστιμα για παραβάσεις και στους διαβάτες
Μια ιδιαίτερα πρωτοποριακή διάταξη του νέου ΚΟΚ εισάγει διοικητικά πρόστιμα και για πεζούς που δεν τηρούν βασικούς κανόνες κυκλοφορίας.
Συγκεκριμένα: 30 ευρώ πρόστιμο προβλέπεται για πεζούς που παραβιάζουν ερυθρό σηματοδότη ή δεν χρησιμοποιούν τις προβλεπόμενες διαβάσεις.
Αντίστοιχα, για τους οδηγούς που παραβαίνουν τον ίδιο κανόνα, το πρόστιμο ανέρχεται στα 700 ευρώ, ενώ προβλέπεται και αφαίρεση διπλώματος για έναν μήνα.
Αυτή η ρύθμιση σηματοδοτεί για πρώτη φορά μια συστημική προσπάθεια περιορισμού της ανομίας και από την πλευρά των πεζών, αναγνωρίζοντας τη σημασία όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.
Ισόπεδες διαβάσεις: Μηδενική ανοχή στις παραβιάσεις
Μεγάλο βάρος δίνεται στην παραβίαση σιδηροδρομικών διαβάσεων, ένα θέμα που επανειλημμένα έχει προκαλέσει τραγικά περιστατικά. Ο νέος ΚΟΚ ενισχύει τις κυρώσεις δραστικά:
Η παράκαμψη κινητών εμποδίων ή φωτεινής σηματοδότησης σε σιδηροδρομική διάβαση κατατάσσεται στην Κατηγορία Ε4 (υψηλού κινδύνου).
Επισύρει πρόστιμο 1.200 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Επιπλέον, ενεργοποιούνται ποινικές διατάξεις, καθώς η πράξη θεωρείται ικανή να προκαλέσει κίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή.
Όπως υπογράμμισε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παραβάσεις αυτού του τύπου αντιμετωπίζονται πλέον και ως ποινικά αδικήματα, με προβλεπόμενες ποινές κάθειρξης έως 10 έτη, εφόσον διαταραχθεί η ασφάλεια της κυκλοφορίας.
Αυστηροποίηση με στόχο την πρόληψη
Ο τελευταίος εκτενής ανασχεδιασμός του ΚΟΚ είχε γίνει το 2007. Η νέα τροποποίηση δεν περιορίζεται σε διοικητικές ποινές, αλλά στοχεύει σε μια βαθύτερη αλλαγή κουλτούρας στην οδική συμπεριφορά, αναδεικνύοντας τη συλλογική ευθύνη για την πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων.