Η ΣΜΥΡΝΗ ΜΑΝΑ ΚΑΙΓΕΤΑΙ

  31 Αυγούστου 1922

Το χαμένο βίντεο της καταστροφής! (δείτε το εδώ)

 

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑΣ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ

(πατήστε εδώ και δείτε από το ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ)

Πλάνα από τη θάλασσα δείχνουν τα σπίτια στην προκυμαία της Σμύρνης παραδομένα στις φλόγες, ενώ πυκνός καπνός τυλίγει ολόκληρη την πόλη. Άνδρες και γυναίκες με ποικίλες ενδυμασίες βαδίζουν στην προκυμαία κουβαλώντας τα υπάρχοντά τους.

Στο λιμάνι διακρίνεται μεγάλο πλοίο με ξένη σημαία, ενώ οι πρόσφυγες προσπαθούν να προσεγγίσουν με βάρκες τα πλοία που θα τους μεταφέρουν μακριά από τον τόπο της καταστροφής.

Σύντομη σκηνή από το κατάστρωμα ενός πλοίου που είναι γεμάτο γυναικόπαιδα. Μέσα στη νύχτα η Σμύρνη εξακολουθεί να φλέγεται. Γενική άποψη των ερειπωμένων συνοικιών της πόλης με τους σκελετούς των σπιτιών.

Ακολουθεί γενική άποψη της Αδριανούπολης μετά την εκκένωσή της από τον ελληνικό πληθυσμό.

Οι δρόμοι έχουν ερημώσει, αλλά μια ηλικιωμένη γυναίκα στέκεται μόνη στην πόρτα του σπιτιού της αρνούμενη να το εγκαταλείψει. Σ’ ένα δρόμο διακρίνεται άνδρας με όπλο, ο οποίος περιπολεί. Αγρότες πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη μεταφέρουν τα υπάρχοντά τους με καμήλες, κάρα και βοϊδάμαξες.

Τα καραβάνια προχωρούν με δυσκολία στους αγροτικούς δρόμους. Σε μια στιγμή ανάπαυλας μια ομάδα προσφύγων γευματίζει στο ύπαιθρο καθισμένη κυκλικά στο έδαφος γύρω από ένα ταψί.

Ο φακός καταγράφει τα βασανισμένα πρόσωπα των ανθρώπων. Φορτηγό τρένο μεταφέρει καρβέλια ψωμί. Άλλα τρένα, γεμάτα πρόσφυγες στις σκεπές των βαγονιών, περνούν από περιοχή όπου έχει στηθεί μεγάλος καταυλισμός με κωνικές σκηνές.

Τα πλοία με τους πρόσφυγες φθάνουν στο λιμάνι του Πειραιά. Οι νεοαφιχθέντες ξεφορτώνουν αποσκευές στην πλημμυρισμένη από κόσμο προκυμαία. Σε εργοστάσιο του Πειραιά στεγάζονται προσωρινά πρόσφυγες, άνδρες και γυναικόπαιδα.

Ένας γιατρός και μια νοσοκόμα επισκέπτονται τον καταυλισμό για να εμβολιάσουν τα παιδιά. Ομάδα παιδιών ποζάρουν στο φακό κι ένα από αυτά κλαίει. Εικόνες από την καθημερινή ζωή στον πρόχειρο καταυλισμό.

Γυναίκες ασχολούνται με τη φροντίδα των παιδιών και το νοικοκυριό, ενώ σ’ ένα τοίχο διακρίνονται οι θρησκευτικές εικόνες που έφεραν μαζί τους. Σε αποβάθρα του Πειραιά πρόσφυγες μαζεύουν την τζίβα που έχουν ξεφορτώσει τα καράβια, για να φτιάξουν στρώματα. Γυναικόπαιδα με δοχεία στα χέρια περιμένουν μέσα στο κρύο να αρχίσει η διανομή του συσσιτίου.

Εικόνες από προσφυγικό καταυλισμό στην Αθήνα. Πρόσφυγες στριμώχνονται για το συσσίτιο έξω από παράθυρο με κάγκελα. Σε δρόμο με χαμηλές μονοκατοικίες μεγάλη ουρά προσφύγων περιμένει για το συσσίτιο, το οποίο διανέμει ένας άνδρας από ανοιχτό παράθυρο.

 

Στίχοι: Πυθαγόρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας

Η Σμύρνη μάνα καίγεται καίγεται και το βιος μας
ο πόνος μας δε λέγεται δε γράφεται ο καημός μας

Ρωμιοσύνη ρωμιοσύνη δε θα ησυχάσεις πια
ένα χρόνο ζεις ειρήνη και τριάντα στη φωτιά

Η Σμύρνη μάνα χάνεται τα όνειρά μας πάνε
στα πλοία όποιος πιάνεται κι οι φίλοι τον χτυπάνε

Ρωμιοσύνη ρωμιοσύνη δε θα ησυχάσεις πια
ένα χρόνο ζεις ειρήνη και τριάντα στη φωτιά 

Προβλήθηκε 1269 φορές

25 λόγοι για να ψηφιστεί ξανά ο Γ. Χατζηδάκης την Κυριακή 15 Οκτ 2023 (Άρθρο γνώμης του Θάνου Κατσώνη - Ειδικού Συνεργάτη του Δημάρχου, 2019-2022)

Μετά από τέσσερα χρόνια συνεργασίας, παραθέτω τους 25 σοβαρότερους από τους λόγους, για τους οποίους, κατά την άποψή μου, πρέπει να επανεκλεγεί στην αναμέτρηση της Κυριακής 15 Οκτωβρίου 2023, ο Γιώργος Χατζηδάκης, ως Δήμαρχος Ηλιούπολης...

''ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ Η ΑΝΑΓΚΗ ΜΙΑΣ ΘΕΣΜΙΚΑ ΙΣΧΥΡΗΣ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ'' - Ιωαννέτα (Ιωάννα) Δημουλή (Υποψήφια Περιφ. Σύμβουλος Κεντρικού Τομέα  Με τον Υποψήφιο Περιφερειάρχη Αττικής  Γιώργο Ιωακειμίδη)

Είναι πλέον πασιφανές ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που αφορά την Περιφέρεια, είναι ένα άκρως ασφυκτικό πλαίσιο και πλήρως στοχευμένο στην άμεση υποστήριξη και εφαρμογή των νεοφιλελεύθερων πολιτικών της κεντρικής κυβέρνησης, που αφορούν την τοπική αυτοδιοίκηση.