Ψηφίστηκε, κατά πλειοψηφία, ο νέος κανονισμός κατάληψης κοινόχρηστων χώρων Δήμου Ηλιούπολης, κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, την Πέμπτη 29/3/2018.

Ο κανονισμός θα πρέπει να εγκριθεί και από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής και έχει υποστεί κάποιες μικρές τροποποιήσεις οι οποίες δεν αποτυπώνονται στο κείμενο.

ΕΝΙΑΙΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Τα κοινής χρήσης ή κοινόχρηστα πράγματα τυγχάνουν εκτός συναλλαγής και ανήκουν είτε στο Δημόσιο είτε στους ΟΤΑ, οι οποίοι αναλαμβάνουν την αξιοποίηση και τη διαχείριση τους κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην παρακωλύεται ή αναιρείται η κοινή τους χρήση (άρθρο 970 του ΑΚ) και να προάγεται η κοινή ωφέλεια (άρθρο 969 του ΑΚ).

Με το άρθρ. 970 του ΑΚ παρέχεται το δικαίωμα στην αρχή της κυριότητας της οποίας ανήκει το κοινόχρηστο πράγμα, να παραχωρεί σε ιδιώτες δικαιώματα επ' αυτού και να εισπράττει τέλη(άρθρ. 3 Ν.1080/1980 και αρ.3 Ν.1512/1985)ή να συνάπτει με ιδιώτες συμβάσεις μίσθωσης του κοινοχρήστου χώρου (Ν.2009/1992). Το δικαίωμα της παραχώρησης κοινοχρήστου χώρου σε ιδιώτες θα πρέπει να είναι λελογισμένο και τέτοιο ώστε αφενός, να εξυπηρετεί τους επαγγελματικούς σκοπούς του ιδιώτη επιχειρηματία,αλλά ταυτόχρονα να μην παρεμποδίζεται η ακώλυτη κοινή του χρήση από τους πολίτες. Παρατηρούμε όμως, ότι με την παραχώρηση από τον Δήμο μας σε ιδιώτες αδειών κατάληψης κοινοχρήστου χώρου για επαγγελματική χρήση, ορισμένοι από αυτούς ακολουθούν επεκτατική πρακτική και προβαίνουν σε αυθαίρετη κατάληψη κοινόχρηστου χώρου πέραν του οριοθετημένου κοινόχρηστου χώρου καθώς και στην προσθήκη ακόμη και αυθαίρετων κινητών ή σταθερών κατασκευών, αναιρώντας με αυτόν τον τρόπο το συνταγματικό δικαίωμα της ακώλυτης χρήσης από τους πολίτες των κοινόχρηστων πραγμάτων και υποβαθμίζοντας ουσιαστικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων της πόλης μας.

1.Σκοπός

 

Προτεραιότητα του Δήμου μας αποτελεί η ομαλή λειτουργία της πόλης μας η οποία θα πρέπει να συνδυάζει τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων στους κοινόχρηστους χώρους με την απρόσκοπτη χρήση των κοινόχρηστων χώρων από τους κατοίκους της πόλης μας.Αντικείμενο της παρούσας Κανονιστικής Πράξης είναι η καθιέρωση ενός πλαισίου γενικών προδιαγραφών και κανόνων, που θα διέπει την παραχώρηση ή μη της χρήσης τμημάτων των πάσης φύσεως κοινόχρηστων χώρων του Δήμου Ηλιούπολης , οι οποίοι θα δεσμεύουν τη Διοίκηση τουΔήμου,καθώςκαι τους χρήστεςκαιεκμεταλλευτές αυτών.

 Σκοπός του Κανονισμού αυτού είναι:

 Η ασφάλεια και προστασία της κίνησης των πεζών στους κοινόχρηστους χώρους, των Ατόμων με ειδικές Ανάγκες (ΑμεΑ), καθώς και όλων των εμποδιζόμενων προσώπων, που χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας, όπως ηλικιωμένοι, μικρά παιδιά, μητέρες με καροτσάκια και εν γένει η διαβίωση τωνπολιτών.
Η πρόληψη κινδύνων, που δημιουργούνται με την ανεξέλεγκτη εναπόθεση αντικειμένων σε οδούς, πλατείες, πεζοδρόμιακλπ.
Η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών της Πόλης. Οι χώροι πρασίνου, οι πλατείες, οι πεζόδρομοι, τα πάρκα, τα άλση, τα πεζοδρόμια συνδέονται άμεσα με την ποιότητα ζωής των πολιτών στην καθημερινή τους εξυπηρέτηση ή στην αναψυχήτους.
Η προστασία του περιβάλλοντος.
Η βελτίωση της αισθητικής εικόνας και λειτουργικότητας των κοινόχρηστων χώρων.
Η καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών μέσα από εγκατάσταση δικτύων Οργανισμών κοινής ωφελείας, κάνοντας χρήση κοινόχρηστου χώρου εδάφους ή υπεδάφους.
Η αναγκαιότητα να δοθεί ένα στίγμα αισθητικής και πολιτισμού τονώνοντας παράλληλα την τοπικήοικονομία.
Ειδικότερα, το καθοριζόμενο πλαίσιο γενικών κανόνων αποβλέπει στην αξιοποίηση της θετικής συμβολής, που μπορεί να έχει η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στην ζωντάνια, ασφάλεια και ελκυστικότητα των κοινόχρηστων χώρων της Πόλης, εφόσον όμως παράλληλαδιασφαλίζονται:

o Ο βασικός προορισμός των κοινόχρηστων χώρων και η ανεμπόδιστη χρήση τους από όλους τους πολίτες.

o Η προστασία των δομικών στοιχείων, της φύτευσης και του εξοπλισμού των κοινόχρηστων χώρων.

Η ανάγκη να εξοπλισθούν οι υπηρεσίες του Δήμου με ένα κοινό εργαλείο για την εφαρμογή των κανονισμών και των νομοθετικών διατάξεων για τον έλεγχο της εύρυθμης λειτουργίας της πόλης μας.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1

ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΥ ΧΩΡΟΥ

Άρθρο 1: Νομικό πλαίσιο - Διάθεση κοινόχρηστων χώρων

 1.1
Ο παρών Κανονισμός αποτελεί κανονιστική διοικητική πράξη η οποία έχει ισχύ ουσιαστικού νόμου και εκδίδεται βάσει των διατάξεων του άρθρου 79 του Ν.3463/06

«Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» (114 Α'/08.06.2006) και του άρθρου 73 παρ.1Βν) του Ν.3852/10 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (87 Α'/07.06.2010).

Ειδικότερα, με τις παρ. 1 και 3 του άρθρου 79 του Ν. 3463/06 ορίζονται τα εξής:

«1. Οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές ρυθμίζουν θέματα της αρμοδιότητάς τους εκδίδοντας τοπικές Κανονιστικές Αποφάσεις, στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας, με τις οποίες:... δ) Καθορίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις: ... δ2. Για τη χρήση των αλσών και των κήπων, των πλατειών, των παιδικών χαρών και των λοιπών κοινόχρηστων χώρων....3. Με τις Κανονιστικές Αποφάσεις της παρ.1 μπορεί να καθορίζονται οι περιπτώσεις, για τις οποίες επιβάλλονται διοικητικά μέτρα και πρόστιμα, ορίζοντας το ύψος του προστίμου και τη διαδικασία επιβολήςτους....».

 1.2
Η Κανονιστική Πράξη βασίζεται στην εκάστοτε ισχύουσα Νομοθεσία. Στις διατάξεις της 
εμπεριέχονται ρυθμίσεις των κάτωθι νομικών κανόνων:

1) Των άρθρων 5 παρ. 1, 21, 24 παρ. 1 και 2 και 25 παρ. 1 τουΣυντάγματος.

2) Του Ν.1080/80 (246 Α'/22.10.1980) «Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως διατάξεων τινών της περί των προσόδων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως Νομοθεσίας και άλλων τινών συναφών διατάξεων», άρθρο 3 «Τέλος χρήσεως πεζοδρομίων, πλατειών και λοιπών κοινόχρηστωνχώρων».

3) Του Ν.1337/83 (33 Α') «Επέκταση των πολεοδομικών σχεδίων, οικιστική ανάπτυξη και σχετικέςρυθμίσεις».

4) Του Ν.1416/84 (18 Α'/21.02.1984) «Τροποποίηση και συμπλήρωση διατάξεων της δημοτικής και κοινοτικής νομοθεσίας για την ενίσχυση της Αποκέντρωσης και την ενδυνάμωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης», άρθρο 54 «Τέλος επί των ακαθάριστων εσόδων κέντρων διασκέδασης, εστιατορίωνκλπ.».

5) Του Ν.1828/89 (2 Α'/03.01.1989) «Αναμόρφωση της φορολογίας εισοδήματος και άλλες διατάξεις», άρθρο 26 «Τροποποιήσεις της νομοθεσίας για τα έσοδα των δήμων και κοινοτήτων».

6) Του Ν.1900/90 (125 Α'/17.09.1990) «Τροποποίηση και συμπλήρωση διατάξεων του δημοτικού και κοινοτικού κώδικα (Π.Δ. 323/1989), δευτεροβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης (Ν.1622/86), εσόδων δήμων και κοινοτήτων και άλλες διατάξεις», άρθρο 6 «Συνέπειες αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστωνχώρων».

 7) Του Ν.2696/99 (57 Α'/23.03.1999) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», άρθρο2

«Ορισμοί», άρθρο 34 «Στάση και στάθμευση», άρθρο 47 «Εργασίες και εναπόθεση υλικών στις οδούς» και άρθρο 48 «Κατάληψη τμήματος οδού και πεζόδρομου».

8) Του Ν.2946/01 (224 Β'/08.10.2001) «Υπαίθρια Διαφήμιση, Συμπολιτείες Δήμων και Κοινοτήτων και άλλες διατάξεις».

9) Του Ν.2696/99 (57 Α'/23.03.1999) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», άρθρο2

«Ορισμοί», άρθρο 34 «Στάση και στάθμευση», άρθρο 47 «Εργασίες και εναπόθεση υλικών στις οδούς» και άρθρο 48 «Κατάληψη τμήματος οδού καιπεζόδρομου».

10) Του Ν.2946/01 (224 Β'/08.10.2001) «Υπαίθρια Διαφήμιση, Συμπολιτείες Δήμων και Κοινοτήτων και άλλες διατάξεις».

11) Του Ν.3028/02 (153 Α'/28.06.2002) «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της ΠολιτιστικήςΚληρονομιάς».

12) Του Ν.3044/02 (197 Α'/27.08.2002) «Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης και ρυθμίσεις άλλων θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (Μ.Σ.Δ.)».

13) Του Ν.3254/04 (137 Α'/22.07.04) «Ρύθμιση θεμάτων των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων του 2004 και άλλες διατάξεις», άρθρο 16 «Ρυθμίσεις θεμάτων παράνομης κατάληψης κοινόχρηστων χώρων».

14) ΦΕΚ 2621 Β΄/31-12-09, «Ειδικές ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία σε κοινόχρηστους χώρους των οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορίαπεζών.»

15) Του Ν.3377/05 (202 Α'/19.08.2005) «Αρχές και Κανόνες για την εξυγίανση της λειτουργίας και την ανάπτυξη βασικών τομέων του εμπορίου και της αγοράς - Θέματα Υπουργείου Ανάπτυξης».

16) Του Ν.3463/06 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων καιΚοινοτήτων».

17) Του Ν.3731/08 (263 Α') άρθρο 21, παρ.2 «Αναδιοργάνωση της Δημοτικής Αστυνομίας και ρυθμίσεις λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας ΥπουργείουΕσωτερικών».

18) Του Ν.3937/11 (60 Α'/31.03.2011) «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις», άρθρο 35 «Κύρωση δικτύου κοινόχρηστων χώρων οικισμών στερούμενων εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου».

19) Του Ν.1577/1985 κατά τα άρθρα πουισχύουν.

20) Του Ν.4093/12 (222 Β') άρθρο 1, υποπαρ. ΣΤ.2. «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016. Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του Ν.4046/12 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016», όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 76 του Ν.4257/14 (93 Α') «Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών»

21) Του Ν.4178/13 (174 Α'/08.08.2013) «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης- Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις», με την παρ. 16 του άρθρου 23, του οποίου ρυθμίζεται η ενιαία αντιμετώπιση μορφολογικών στοιχείων κατασκευών με ευθύνη του Δήμου σε χώρους, που έχουν παραχωρηθεί νομίμως για συγκεκριμένη εμπορική εκμετάλλευση ή χρήσητραπεζοκαθισμάτων.

22) Του Ν.4257/14, Β' Κεφάλαιο (93 Α'/14.04.2014), άρθρα 50 και 51 «Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών».

23) Του Ν.4264/14 (118 Α'/15.05.2014) «Άσκηση Εμπορικών Δραστηριοτήτων εκτός καταστήματος και άλλεςδιατάξεις».

24) Του Β.Δ.24-9/20.10.1958 «Περί κωδικοποιήσεως εις ενιαίονκείμενον Νόμου των ισχυουσών διατάξεων περί των προσόδων των δήμων και κοινοτήτων», άρθρο 13 «Τέλος χρήσεως πεζοδρομίων, πλατειών και λοιπών κοινόχρηστων χώρων».

25) Του Π.Δ.267/98 (195 Α') «Διαδικασία χαρακτηρισμού και κατεδάφισης νέων αυθαιρέτων κατασκευών, τρόπος εκτίμησης της αξίας και καθορισμός του ύψους των προστίμων αυτών».

26) Του Π.Δ.63/05 (98 Α') άρθρο 90 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα ΚυβερνητικάΌργανα».

27) Των άρθρων 57, 966, 967, 968, 969 και 970 του ΑστικούΚώδικα.

28) Των άρθρων 292, παρ. 1 και 458 του ΠοινικούΚώδικα.

29) Της υπ' αριθμ. οικ. 52716/01 (1663 Β') «Κατασκευές και εγκαταστάσεις στους κοινόχρηστους χώρους του οικισμού για τις οποίες δεν απαιτείται άδειαοικοδομής».

30) Της υπ'αριθμ. 38.110/02 (1255 Β'/25.09.2002) Κ.Υ.Α. «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων ανάρτησης πανό σε προσόψεις κτιρίων και διαδικασία τοποθέτησης επιγραφών σε κτίρια και διαδικασία τοποθέτησης επιγραφών σε κτίρια και κοινόχρηστους χώρους, κατά τις διατάξεις του Ν.2946/01».

31) Της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ (Ν.3304/05 - 16 Α'/27.01.2005) «Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού», με την οποία ουσιαστικά εισάγεται η έννοια των αναγκαίων προσαρμογών για τη θεμελίωση μη διάκρισης σε βάρος των ΑμεΑ.

32) Της υπ' αριθμ.1109793/6134-11/0016/ΠΟΛ.1223/24.11.1999 (2134 Β') απόφασης του Υπουργού Οικονομικών (ήδη ΠΟΛ 1274/27.12.2013 3398 Β'/31.12.2013 ΥΠ.ΕΣ. 37945/17.11.2011)«Συμπλήρωση της 1109793/6134-11/0016/ΠΟΛ.1223/24.11.1999 απόφασής μας περί Αποδεικτικού ενημερότητας για χρέη και φορολογικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο».

33) Της υπ' αριθμ. 52907/31.12.2009 (2621 Β΄) Υπουργικής Απόφασης «Ειδικές ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση ΑμεΑ σε κοινόχρηστους χώρους των οικισμών, που προορίζονται για την κυκλοφορίαπεζών».

34) Της υπ' αριθμ. 6952/11 (420 Β'/16.03.2011) Κ.Υ.Α. «Υποχρεώσεις και μέτρα για την ασφαλή διέλευση των πεζών, κατά την εκτέλεση εργασιών σε κοινόχρηστους χώρους πόλεων και οικισμών, που προορίζονται για την κυκλοφορίαπεζών».

35) Της υπ' αριθμ.Υ1γ/Γ.Π/οικ.96967/12(2718Β'/08.10.201) απόφασης Υπ.Υγείας «Υγειονομικοί όροι και προϋποθέσεις λειτουργίας επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών και άλλες διατάξεις».

36) Της υπ'αριθμ. ΔΙΑΔΠ/Φ.Α.2.1/31600/13 (3106 Β'/09.12.2013) Κ.Υ.Α.«Απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών έκδοσης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Καταστήματος Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, Θεάτρου και Κινηματογράφου»

37) Της υπ'αριθμ. 268/2002 Γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου τουΚράτους,

38) Της υπ'αριθμ. 28492/09 (931 Β') απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών «Καθορισμός των προϋποθέσεων και των τεχνικών προδιαγραφών για την κατασκευή και τη λειτουργία των παιδικών χαρών των Δήμων και των Κοινοτήτων, τα όργανα και η διαδικασία αδειοδότησης και ελέγχου τους, τη διαδικασία συντήρησης αυτών, καθώς και κάθε άλλη αναγκαίαλεπτομέρεια».

39) Οδηγία ΥΠ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., Γραφείο Μελετών για άτομα με αναπηρίες: "Σχεδιάζοντας για όλους»

40) Ν.4497/2017 «Άσκηση υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων, εκσυγχρονισμός της επιμελητηριακής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις»

Η Κανονιστική Πράξη αποτελεί ένα Γενικό Πλαίσιο για όλους τους κοινόχρηστους χώρους και αντικαθιστά τον αντίστοιχο προηγούμενο Kανονισμό και τις τροποποιήσεις αυτού για τη χρήση των κοινόχρηστων χώρων του Δήμου Ηλιούπολης.

Για ειδικούς λόγους και κατόπιν Μελέτης ευρύτερη περιοχή του Δήμου μας, μπορεί να εγκρίνεται Ειδική Κανονιστική Πράξη, που θα αφορά σ τ ο υ ς κοινόχρηστους χώρους αυτής.

1.3 Διάθεση των κοινόχρηστωνχώρων:

Κατ' εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 13 του Β.Δ 24-9/20.10.1958 (171 Α'/1958), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του Ν.1080/80 «επιτρέπεται η υπέρ του Δήμου, επιβολή τέλους εις βάρος των χ ρ η σ ι μ ο π ο ι ο ύ ν τ ω ν διαρκώς ή προσκαίρως πεζοδρόμια, οδούς, πλατείες και εν γένει κοινόχρηστους χώρους», ενώ στην παρ. 2 της ως άνω διάταξης ορίζεται ότι «τα τμήματα των κοινόχρηστων χώρων των οποίων επιτρέπεται η παραχώρηση, καθορίζονται με Απόφαση του Δημοτικού ή ΚοινοτικούΣυμβουλίου».

Οι κοινόχρηστοι χώροι παραχωρούνται:

Με δημοπρασία,που διενεργείται σύμφωνα με το Π.Δ. 270/81. Για κοινόχρηστους χώρους, που δεν βρίσκονται προ καταστημάτων ή στην προβολή αυτών, η χρήση αυτών επιτρέπεται εφ' όσον δεν αναιρείται η ιδιότητα του κοινοχρήστου, απαιτείται δε πάντοτε για την εκμετάλλευση τους η διενέργεια δημοπρασίας, τηρουμένων των εκάστοτε διατάξεων περί όρων διενέργειας δημοπρασίας για την εκμίσθωσηδημοτικών ή κοινοτικών ακινήτων. Επίσης, είναι απαραίτητη η διενέργεια δημοπρασίας σε περίπτωση αδιάθετων κοινόχρηστων χώρων (π.χ. σε πλατεία ) για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων (άρθρο 13 παρ.10 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 3 του Ν.1080/80).

Χωρίς δημοπρασία, στις εξής περιπτώσεις:

για χώρους που βρίσκονται μπροστά από τα καταστήματα ή στην προβολή τους (άρθρο 13 παρ. 10 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 3 του Ν.1080/80).

για πλατείες που παραχωρούνται στα καταστήματα (καφενεία, ζαχαροπλαστεία, εστιατόρια κλπ.), που έχουν πρόσοψη ή προβάλλονται σε αυτήν (άρθρο 13 παρ. 4 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 3 τουΝ.1080/80).
για χώρους μπροστά από την υπό ανέγερση οικοδομή για χρήση τους από τους ανοικοδομούντες (άρθρο 13 παρ. 3γ του Β.Δ. 24-9/20.10.1958, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 3 του Ν.1080/80).

για χώρους περιμετρικά των περιπτέρων.

για χώρους που χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση τεχνικών εργασιών (άρθρο 13 παρ. 3γ του Β.Δ. 24-9/20.10.1958, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 3 του Ν.1080/80).

για χρήση εδάφους ή υπεδάφους από Επιχειρήσεις Κοινής Ωφελείας, Οργανισμούς, Νομικά Πρόσωπα κοκ. (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΑΤΜ Τραπεζών κλπ.), των οποίων τα δίκτυα εκτείνονται εντός διοικητικών ορίων τουΔήμου.

Δεν επιτρέπεται η παραχώρηση της χρήσεως συνεχόμενου κοινοχρήστου χώρου, κατ' επέκταση αυτού που βρίσκεται στην πρόσοψη ή την προβολή του καταστήματος.

Η χρήση των πλατειών διατίθεται στις εκμεταλλευόμενες σε αυτές επιχειρήσεις όπως καφενεία, ζαχαροπλαστεία, εστιατόρια, παρεμφερείς επιχειρήσεις και καταστήματα (επιχειρήσεις μαζικής εστίασης πρόχειρου και πλήρους γεύματος, επιχειρήσεις αναψυχής καθώς και επιχειρήσεις προσφοράς κατά κύριο λόγο οινοπνευματωδών ποτών, όπως αυτές ορίζονται από την Υ1γ/Γ.Π./οικ.96967/08.10.2012) και κατά τα ειδικότερα οριζόμενα με την Απόφαση της Δημοτικής ή Κοινοτικής Αρχής.

H τυχόν παρεμβολή μεταξύ των παραπάνω καταστημάτων και της πλατείας, δρόμου, δεν εμποδίζει την παραχώρηση σε αυτά για εκμετάλλευση χώρου της πλατείας, εφόσον τα καταστήματα αυτά προβάλλονται στην πλατεία, δεδομένου ότι ο Νομοθέτης δεν προβλέπει τέτοιο περιορισμό (ΣτΕ2875/88).

Ο παραχωρούμενος χώρος ορίζεται είτε βάσει της προβολής στην πλατεία των όψεων των καταστημάτων είτε βάσει εγκεκριμένης μελέτης για την πλατεία.

 1.4 Τέλος διάθεσης κοινοχρήστου

Το τέλος διάθεσης κοινοχρήστου χώρου θα έχει ετήσια διάρκεια και θα ορίζεται με Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου κατά περιοχή (ζώνη), θέση και θα επιβάλλεται ανά τετραγωνικό μέτρο ανεξαρτήτως χρόνου πραγματικής χρήσεως και θα κατηγοριοποιείται αναλόγως της περιοχής της Πόλεως, εις την οποία κείται ο χρησιμοποιούμενος χώρος.

Ειδικά σε περιπτώσεις κατάληψης πεζοδρομίου ή οδού από αυτούς που εκτελούν οποιασδήποτε φύσεως τεχνικοοικοδομικές εργασίες, το τέλος ορίζεται μηνιαίο κατά ζώνες, με Απόφαση του Συμβουλίου και κατά τετραγωνικό μέτρο (άρθρο 13 περιπτ. α' και β' παρ.3 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 4 του άρθρου 26 του Ν.1828/89 και την παρ. 2 του άρθρου 16 του Ν.3254/04). Η επιβολή του τέλους γίνεται αδιαφόρως της διάρκειας χρήσης του κοινόχρηστου χώρου (ΣτΕ 2666/91 Τμ. Α'). Επί πάσης άλλης περιπτώσεως, το τέλος ορίζεται δι'αποφάσεως του οικείου Συμβουλίου (άρθρο 13 περιπτ. Γ, παρ. 3 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958).

Άρθρο 2: Έκταση εφαρμογής - Ορισμοί - Αρμοδιότητες

2.1 Έκταση Εφαρμογής
Η παρούσα Κανονιστική Πράξη αφορά:

 2.1.1 Στην χρήσηκοινόχρηστων χώρων σε όλη τηνέκταση τουΔήμου Ηλιούπολης.

2.1.2 Στην προσωρινή ή μακροχρόνια κατάληψη του κοινόχρηστου χώρου με τραπεζοκαθίσματα και με κάθε άλλου σχετικού λειτουργικού ή διακοσμητικού στοιχείου, εμπορεύματα, περίπτερα, οικοδομικά υλικά, φορτοεκφόρτωση βαρέων αντικειμένων, δημιουργία προσωρινών εργοταξίων, διενέργεια εκδηλώσεων, πώληση προϊόντων παραγωγών και άλλες χρήσεις, που ενδεχομένως θα απαιτηθεί να παραχωρηθούν στομέλλον.

2.1.3 Στην παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου εδάφους ή υπεδάφους για εγκατάσταση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας.

Επίσης, περιλαμβάνει:

2.1.4 Τις τεχνικές και λειτουργικές προϋποθέσεις, που πρέπει να υφίστανται,προκειμένου:

α) Να είναι δυνατή η παραχώρηση τμημάτωνκοινόχρηστου χώρου για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων,καιη θέση και έκταση των παραχωρούμενων τμημάτων κοινόχρηστου χώρου μην ακυρώνει ή περιορίζει τη λειτουργία και τη μορφήτου.

β) Τον εξοπλισμό που είναι δυνατόν να τοποθετηθεί εντός της παραχωρούμενης έκτασης για την ανάπτυξητραπεζοκαθισμάτων.

γ) Τις διαδικασίες αδειοδότησης και ελέγχου των παραχωρούμενων χώρων τόσο ως προς την θέση - έκταση, όσο και ως προς τονεξοπλισμό.

δ) Τις προϋποθέσεις κίνησης επιτρεπόμενων οχημάτων εντός των Πεζόδρομων -Πλατειών.

 2.2 Ορισμοί

ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΡΟΣ: Η έννοια των κοινόχρηστων πραγμάτων, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα είναι τόσο ευρεία, ώστε να καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του φυσικού, αλλά και του οικιστικού περιβάλλοντος. Το άρθρο 967 του Αστικού Κώδικα ορίζει ότι «πράγματα κοινής χρήσεως είναι ιδίως τα νερά με ελεύθερη και αέναη ροή, οι δρόμοι, οι πλατείες, οι αι γιαλοί, τα λιμάνια και οι όρμοι, οι όχθες πλεύσιμων ποταμών, οι μεγάλες λίμνες και οι όχθες τους». Χαρακτηριστικό στοιχείο των κοινόχρηστων χώρων είναι ότι δικαίωμα χρήσης επ' αυτών έχει ευρύτερος αριθμός προσώπων και ότι στοιχείο της είναι η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Ως κοινόχρηστοι χώροι θεωρούνται, κατά την έννοια του άρθρου 967 του Α.Κ., όχι μόνον οι εθνικοί δρόμοι, αλλά οι επαρχιακοί, καθώς και οι δημοτικοί δρόμοι, τα πεζοδρόμια και τα κράσπεδα. Κοινής χρήσης είναι επίσης και οι πεζόδρομοι (2 παρ. 1 ΚΟΚ). Οι πλατείες, όπως και οι δημοτικοί δρόμοι - πεζόδρομοι, είναι επίσης κοινής χρήσεως και αποτελούν προεκτάσεις ή συνέχειες των δρόμων, ανήκουν δε, όπως οι δημοτικοί δρόμοι στην κυριότητα του οικείου ΟΤΑ. Προς την πλατεία εξομοιώνεται κατά το άρθρο 2 εδ. α΄ του Ν.Δ. 17.7.1923 «περί σχεδίου πόλεων» και ο χώρος που διαμορφώνεται σε άλσος ή κήπο κλπ.

Ως κοινόχρηστος χώρος, για την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων νοείται και το δάπεδο χώρων μεταξύ της θέσης των προσόψεων των ισογείων των οικοδομών και των εγκεκριμένων οικοδομικών γραμμών (στοές και το υπέδαφος αυτών, καθώς και αποτμήσεις γωνιών οικοδομικών τετραγώνων),που αποτελούν οι χώροι αυτοί προεκτάσεις πεζοδρομίων και έχουν αφεθεί στην κοινή χρήση (άρθρο 13 παρ.1 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 3 τουΝ.1080/80).

Από τις διατάξεις των άρθρων 967 και 968 του Αστικού Κώδικα προκύπτει ότι το Δημόσιο, οι Δήμοι και οι Κοινότητες, που έχουν κυριότητα στα κοινόχρηστα πράγματα, όπως δρόμοι, πλατείες κλπ. έχουν και νομή και κατοχή σε αυτά. Οι ιδιώτες έχουν μόνον δικαίωμα χρήσης στα κοινόχρηστα πράγματα, που απορρέει από το δικαίωμά της προσωπικότητάς τους, το οποίο εξασφαλίζεται με την προστασία του άρθρου 57 του Αστικού Κώδικα.

Κοινόχρηστα λοιπόν, είναι τα πράγματα τα οποία σύμφωνα με το νόμο ή τη βούληση του ιδιοκτήτη τους προορίζονται για κοινή χρήση και η κυριότητα των οποίων ανήκει στονΔήμο Ηλιούπολης.

Τα κοινόχρηστα αποτελούν πράγματα εκτός συναλλαγής, σύμφωνα με το άρθρο 970 του Αστικού Κώδικα, ενώ «σε κοινόχρηστα πράγματα μπορούν να αποκτηθούν με παραχώρηση της αρχής, κατά τους όρους του νόμου, ιδιαίτερα ιδιωτικά δικαιώματα, εφόσον με τα δικαιώματα αυτά εξυπηρετείται ή δεν αναιρείται η κοινήχρήση».

ΤΕΛΟΣ : είναι η χρηματική παροχή που καταβάλλεται από τους υπόχρεους έναντι ανταλλάγματος, το οποίο συνίσταται στην παραχώρηση μόνο για χρήση ορισμένου δημοτικού χώρου. Έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα με την έννοια ότι είναι ανάλογο του οφέλους που αποκομίζει ο φορολογούμενος από την χρήση του παραχωρούμενου κοινόχρηστου χώρου (ΣτΕ 140/89, ΔιΔικ 1990 σελ. 1228) και ανήκει στην κατηγορία των Γενικών ή Ανειδίκευτων Εσόδων.

ΑΔΕΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΥ ΧΩΡΟΥ: είναι ατομικές διοικητικές πράξεις, οι οποίεςυπόκεινται σε ανάκληση κατά τις γενικές αρχές του Διοικητικού Δικαίου, του ΚΔΔ και κατά τις γενικές διατάξεις του άρθρ. 3 του Ν.1080/1980. Ειδικότερα η άδεια χρήσης Κοινοχρήστου χώρου σε εμπορικά καταστήματα και καταστήματα Υγειονομικού ενδιαφέροντος, προϋποθέτει τη νόμιμη άδεια λειτουργία τους κατά τις κείμενες διατάξεις.

ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ: νοούνται τα άτομα που έχουν λειτουργικές βλάβες, ανικανότητες, αδυναμίες, αναπηρίες ή συνδυασμό τωνπαραπάνω.

ΕΜΠΟΔΙΖΟΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ: νοούνται τα άτομα με ειδικές ανάγκες καθώς επίσης και τα προεφηβικά άτομα, οι έγκυοι, οι υπερήλικες και όσοι χρησιμοποιούν ή οδηγούν αμαξίδιο.

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ ΟΔΕΥΣΗΣ ΠΕΖΩΝ: ορίζεται το απαραίτητο ελάχιστο πλάτος της επιφάνειας του κοινόχρηστου χώρου, που χρησιμοποιείται για την συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίαςχρηστών.

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΠΛΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΖΩΝΗΣ ΟΔΕΥΣΗΣ ΠΕΖΩΝ: σύμφωνα μετηνκείμενη Νομοθεσία (ορίζεται το 1.50μ, διάσταση που απαιτείται κατ' ελάχιστον για την άνετη διασταύρωση πεζού με χρήστηή οδηγό αμαξιδίου οιασδήποτε μορφής (αναπηρικό,παιδικό, αγοράς κλπ) ή με μεταφορέαπακέτων.Σε πεζόδρομους το ελάχιστο πλάτος ελεύθερης όδευσης πεζών ορίζεται σε 3.00μ τουλάχιστον, ώστε εκτός από την ανεμπόδιστη κυκλοφορία των χρηστών του πεζοδρόμου να είναι δυνατή και η διέλευση των ειδικών οχημάτων και των οχημάτων τροφοδοσίας.

ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΥΨΟΣ ΟΔΕΥΣΗΣ ΠΕΖΩΝ: ορίζεται το ελάχιστο πραγματικό ύψος στην ελεύθερη ζώνη όδευσης για την απρόσκοπτη κίνηση των πεζών και ορίζεται ίσο με 2.20μ.

ΟΔΗΓΟΣ ΟΔΕΥΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ: ορίζεται λωρίδα της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών, διαφορετικής υφής και χρώματος από το δάπεδό της, που αποβλέπει στην καθοδήγηση και ασφαλή διακίνηση των ατόμων με προβλήματα στην όραση.

ΣΚΑΦΕΣ (ΡΑΜΠΕΣ): είναι ειδικές κατασκευές κεκλιμένων επιπέδων στα σημεία που επιβάλλεται η σύνδεση της στάθμης του πεζοδρομίου με την στάθμη του οδοστρώματος, (π.χ. σε διαβάσεις πεζών, νησίδες, εσοχές κ.λπ.) προκειμένου να εξυπηρετούνται και τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

ΑΣΤΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: ορίζονται οι πάσης φύσεως μόνιμες ή προσωρινές εγκαταστάσεις του κοινόχρηστου χώρου, που αποβλέπουν στην ασφάλεια, πληροφόρηση, εξυπηρέτηση και υγιεινή όλων των χρηστών του. ( όπου στη παρούσα Κανονιστική Απόφαση αναφέρεται Αστικός Εξοπλισμός περιλαμβάνει και τα οριζόμενα ως Μόνιμα Εμπόδια και τα οριζόμενα ως Σήμανση και τα οριζόμενα ως Οδικός Εξοπλισμός).

ΜΟΝΙΜΑ ΕΜΠΟΔΙΑ : ορίζονται οι πάσης φύσεως σταθερές κατασκευές και εγκαταστάσεις του κοινόχρηστου χώρου και είναι δυνατόν να ελεγχθούν κατά το στάδιο του σχεδιασμού (πχ γραμματοκιβώτια, δοχεία απορριμμάτων, τηλεφωνικοί θάλαμοι, καθιστικά, δένδρα, πινακίδες σήμανσης, φωτιστικά κλπ).

ΠΡΟΣΩΡΙΝΑ ΕΜΠΟΔΙΑ: ορίζονται τα πάσης μορφής στοιχεία που καταλαμβάνουν για περιορισμένη χρονική διάρκεια το κοινόχρηστο χώρο ή τμήμα αυτού.

ΣΗΜΑΝΣΗ: εννοούμε κάθε μέσον που προσφέρει ενδείξεις,που αφορούν στην ασφάλεια και στην πληροφόρηση όλων των ατόμων που κινούνται στονκοινόχρ. χώρο.

ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ:

Προβλήθηκε 6947 φορές

Ηλιούπολη: Οκτώ μήνες με αναστολή στον οδοντοτεχνίτη που παρίστανε τον οδοντίατρο

Το πραγματικό επάγγελμα του ήταν οδοντοτεχνίτης, ωστόσο είχε ανοίξει παράνομα οδοντιατρείο και εργαζόταν ως οδοντίατρος κάτι που ο άτυχος ασθενής δεν γνώριζε, όταν τον επισκέφθηκε για πρώτη φορά.

Μέλος του ιστορικού Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός ο αρχιμανδρίτης Σεραφείμ Δημητρίου

Την Τρίτη 16 Απριλίου 2024, πραγματοποιήθηκε στην κεντρική αίθουσα εκδηλώσεων του μεγάρου του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», η τελετή υποδοχής Επιτίμων, Τακτικών και Αντεπιστελλόντων μελών.