ΑΡ. ΑΠΟΦ.: 264/2019
ΠΕΡΙΛΗΨΗ: Συζήτηση και λήψη απόφασης για τον Σύλλογο Πολιτών – Καταναλωτών στο Δήμο Ηλιούπολης.

(Από τη συνεδρίαση έχουν αποχωρήσει οι κ.κ. Σερέτη, Καλαρρύτης, Σκλαβενίτη, Καλούδης, Παπαδόπουλος, Κορμά-Γκουτζιάνα, Κουρής, Κονδύλης, Χρυσουλάκης, Αμουργιανός, Καραχάλιου, Μανιάτης, Σόφης)

O Αντιδήμαρχος κ. Πούλος που εισηγήθηκε το 3ο θέμα της ημερήσιας διάταξης, έθεσε υπόψη των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου το υπ’ αριθ. πρωτ. οικ.20508/2019 έγγραφό του, το οποίο έχει ως εξής:

Τον Φεβρουάριο του 2018 το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας ενέκρινε την διενέργεια υπαίθριας αγοράς καταναλωτών από το Σωματείο με την επωνυμία «ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΛΙΤΩΝ – ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ» και τον Κανονισμό Λειτουργίας της.

Ο ισχύων νόμος 4497/2017 (ΦΕΚ 171 Α΄/2017) καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την άσκηση υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων.

Για την σφαιρική ενημέρωση του Σώματος επαναλαμβάνουμε, τι ακριβώς ορίζει ο νόμος στο «Άρθρο 37» για τις «Αγορές των καταναλωτών»:

37.1. «Σκοπός των αγορών των καταναλωτών είναι η ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης και αλληλέγγυων δράσεων μεταξύ των πολιτών, μέσω της ενεργούς συμμετοχής των πολιτών σε εθελοντικές δράσεις και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, καθώς επίσης και η δημιουργία ευνοϊκότερων όρων διαβίωσης των μικρών παραγωγών και μεταποιητών, μέσω της πρόσβασής τους σε αλληλέγγυες αγορές προϊόντων.

Οι ανωτέρω φορείς, εφόσον εγκριθεί η πρότασή τους, πρέπει σε ετήσια βάση να υποβάλουν στο δήμο απολογισμό με τις αλληλέγγυες δράσεις τους και τους ωφελούμενους από αυτές.

Η παράλειψη υποβολής απολογιστικών δράσεων είναι λόγος διακοπής της λειτουργίας της αγοράς».

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου μας ενημέρωσαν, ότι δεν υπάρχει στο αρχείο τους τέτοιος απολογισμός, ούτε ετήσιος, ούτε και μηνιαίος.

37.4. «Οι αγορές αυτές διοργανώνονται από το συλλογικό φορέα καταναλωτών – πολιτών που έχει την έδρα του στο συγκεκριμένο δήμο το πολύ μία φορά το μήνα. Σε κάθε δήμο ή δημοτικό διαμέρισμα μπορεί να διενεργείται μία αγορά των καταναλωτών».

Στον Δήμο μας παραβιάστηκε το άρθρο 37.4αφού διοργανώθηκαν αγορές παραπάνω από μια φορά το μήνα.

Οι διοργανώσεις που έχουν λάβει χώρα στον Δήμο μας ήταν για το 2018:
1/4, 6/5, 3/6, 1/7, 29/7, 9/9, 7/10, 4/11, 2/12, 23/12

Δηλαδή από 2 φορές τον Ιούλιο και τον Δεκέμβριο.

Οι διοργανώσεις του 2019 επίσης είναι:
13/1, 3/2, 3/3, 21/4, 12/5, 9/6, 30/6 και 28 /7

Δηλαδή πάλι 2 φορές τον Ιούνιο.

Συνεχίζει ο νόμος:
37.5. «Ο συλλογικός φορέας καταναλωτών – πολιτών υποβάλλει πρόταση στο δήμο, στον οποίο βρίσκεται η έδρα του, στην οποία περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο το καταστατικό του, τα στοιχεία επικοινωνίας των νομίμων εκπροσώπων και των εξουσιοδοτημένων μελών του που αναλαμβάνουν τη διοργάνωση της αγοράς, τον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς, καθώς και τις δράσεις τις οποίες σκοπεύει να αναλάβει στο πλαίσιο εξυπηρέτησης των καταστατικών του σκοπών, κλπ., κλπ.…

Η απορριπτική απόφαση του δήμου αιτιολογείται ειδικά.

Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου μαζί με τον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς, τα στοιχεία επικοινωνίας του συλλογικού φορέα και το καταστατικό του».

Ο εν λόγω Σύλλογος αιτήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο την ανάληψη της συγκεκριμένης δραστηριότητας για ένα χρόνο και πήρε έγκριση γι’ αυτό. Στον χρόνο θα έπρεπε να ζητήσει ανανέωση για τον επόμενο χρόνο, κάτι που τελικά δεν έκανε.

Η προεκλογική περίοδος και η χαλάρωση που τις συνόδευσε οδήγησε στην εξέταση του θέματος από την νέα Διοίκηση, που ανέλαβε από τον Σεπτέμβρη, η οποία αφού συνυπολόγισε τα δεδομένα, δηλαδή τον τρόπο της -έως τότε- διοργάνωσης, τις καταγγελίες και τα παράπονα δεκάδων δημοτών, αποφάσισε να επανεξετάσει το θέμα.

Αρνήθηκε να ταυτιστεί με την προηγούμενη κατάσταση και να πάρει την ευθύνη να αγνοήσει παράπονα και καταγγελίες δημοτών καταναλωτών.

Έτσι εύλογα το νέο Δημοτικό Συμβούλιο καλείται σήμερα να λάβει ή όχι την απόφαση για ανανέωση για έναν ακόμη χρόνο της λειτουργίας της αγοράς αυτής.

37.6. «…Τα προϊόντα που διατίθενται πρέπει να είναι προσυσκευασμένα…».

Εδώ παρατηρούμε ότι επικρατούσε το απόλυτο χάος.

Οι συμμετέχοντες λειτουργώντας ίσως κάτω από ένα «καθεστώς ιδιότυπης προστασίας» από τον Σύλλογο δεν τηρούσαν βασικές προϋποθέσεις του νόμου, όπως για παράδειγμα αυτή η υποχρέωση, όλα τα προϊόντα να είναι προσυσκευασμένα και με τις νόμιμες ετικέτες με πληροφορίες για το προϊόν.

Αναφέρουμε χαρακτηριστικά σαν παραδείγματα χύμα πωλούμενων προϊόντων όσπρια, ρύζι, ξηρούς καρπούς, ελιές σε τσουβάλια, σακούλες και χαρτοκιβώτια ακόμα και εκτεθειμένα πάνω στους πάγκους χαλβάδες, πίτσες και τυριά γεμάτα σκόνη, μύγες, κλπ.

Είχαμε επίσης πολλαπλές καταγγελίες για μη έκδοση νόμιμων αποδείξεων.

Δεν υπήρξε καμία πληροφόρηση της κοινής γνώμης της πόλης για άλλες δραστηριότητες ενός Συλλόγου «μη κερδοσκοπικού», ή κάποιες εθελοντικές δράσεις αλληλεγγύης, με εξαίρεση όσα προϊόντα έφθαναν στο κοινωνικό παντοπωλείο, δημιουργώντας έτσι την αίσθηση, ότι ήταν ενός και μοναδικού σκοπού, αυτού της διοργάνωσης της συγκεκριμένης αγοράς.

Στο Άρθρο 51 του ίδιου νόμου ορίζονται οι Φορείς ελέγχου των αγορών αυτών και συγκεκριμένα «οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, οι αρμόδιες Χημικές Υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Χημείου του Κράτους, της ΑΑΔΕ, της Περιφέρειας και τέλος οι αρμόδιες υπηρεσίες του αντίστοιχου Δήμου».

Με αυτήν την αρμοδιότητα σαν νέος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Εθελοντισμού με την υπ’ αριθ. οικ. 16628/04-09-2019 επιστολή μου ενημέρωσα τον Σύλλογο, ότι χρειάζομαι τον απαραίτητο χρόνο να ενημερωθώ για τον τρόπο λειτουργίας της συγκεκριμένης δράσης.

Για τον λόγο αυτό, και προκειμένου να υπάρξει ο απαραίτητος έλεγχος του ετήσιου απολογισμού, τον οποίο ο Σύλλογος όφειλε βάση του Νόμου να υποβάλει, καθώς και για να διερευνηθούν καταγγελίες δημοτών ενημερώθηκε ο Σύλλογος ότι η δράση του μήνα Σεπτεμβρίου (08-09-2019) καταρχήν θα μεταφερθεί σε άλλη ημερομηνία.

Αντί όμως να προσκομίσουν τον ετήσιο απολογισμό με τις αλληλέγγυες δράσεις και τους ωφελούμενους από αυτές και να απαντήσουν επί της ύπαρξης των προ-συσκευασμένων προϊόντων, επέλεξαν την οδό αποστολής εξωδίκου, με ιδιαίτερα απαράδεκτο, δυσφημιστικό και απειλητικό περιεχόμενο.

Με εξώδικο επομένως και ο Δήμος, όφειλε να απαντήσει και να υπενθυμίσει ότι ο φορέας εναντίον του οποίου στρέφεται ο Σύλλογος, δηλαδή ο Δήμος Ηλιούπολης, είναι αυτός ο οποίος θεσμικά και μέσω των οργάνων του, ενέκρινε με απόφασή του την διενέργεια της αγοράς.

Είναι ανεπίτρεπτο να αποστέλλουν στον Δήμο Ηλιούπολης εξώδικα, και μάλιστα με κοινοποίηση στον κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών, υπονοώντας δήθεν αξιόποινη συμπεριφορά από πλευράς Δήμου.

Ο Δήμος απάντησε με τον ίδιο τρόπο και βέβαια απευθύνθηκε ομοίως στον Εισαγγελέα και στους λοιπούς αρμόδιους φορείς και αρχές, παρέχοντάς τους την ενημέρωση που απαιτείται, ώστε να ερευνηθεί από ποιόν διαπράχθηκαν τυχόν παράνομες ενέργειες.

Παρ’ όλα αυτά και στην τελευταία κατάσταση προϊόντων, που έστειλαν προς έγκριση, υπήρχαν πολλά προϊόντα που δεν αναφέρεται η συσκευασία τους και η ποσότητα ανά συσκευασία, όπως εσπεριδοειδή, τυροκομικά, χαλβάς, ελιές, ξηροί καρποί κ.λπ. που δεν ήταν δυνατόν να αποδεχτεί ο Δήμος και να νομιμοποιήσει με την σφραγίδα του.

Να τονίσουμε ακόμα ότι έχουμε δεχτεί σωρεία καταγγελιών από δημότες, που λάμβαναν παράνομα και συστηματικά μηνύματα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (spam) και sms στα κινητά τους, με σκοπό την προώθηση των προϊόντων της αγοράς χωρίς οι ίδιοι να έχουν ρητά συναινέσει.

Προφανώς, δεν έχει γίνει αντιληπτό από τον Σύλλογο, ότι ο Δήμος ασκεί κοινωνική πολιτική και οφείλει να τηρεί την νομιμότητα και να προασπίζει πρωτίστως τα συμφέροντα των δημοτών του.

Στις αρχικές προθέσεις της νέας Διοίκησης του Δήμου δεν ήταν η σύγκρουση και η αντιπαράθεση με τον σύλλογο, αλλά η ενημέρωση των αρμόδιων στελεχών του Δήμου και η διενέργεια των νόμιμων σχετικών ελέγχων της αγοράς αυτής.

Επίσης, δεν υπήρχε σκέψη διακοπής της διενέργειας της αγοράς, αλλά προσωρινής αναβολής της.

Όμως, μετά την αποστολή εξωδίκων, τις απειλές για «συμμόρφωση» και μάλιστα μέσω Εισαγγελέα, τις δυσφημιστικές αναφορές τάχα για παράνομη συμπεριφορά, παράβαση καθήκοντος, αποστέρηση εσόδων του Κοινωνικού Παντοπωλείου(!!!) και τον αήθη και τελεσιγραφικό τρόπο με τον οποίο απευθύνθηκε ο Σύλλογος προς τον χορηγούντα την άδεια Δήμο Ηλιούπολης, δίχως πειστικές απαντήσεις για τις παραλείψεις και τις καταγγελίες, η νέα Διοίκηση είναι υποχρεωμένη με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους δημότεςκαταναλωτές, να επαναφέρει στο θεσμικά αρμόδιο Δημοτικό Συμβούλιο το ζήτημα της ανανέωσης ή όχι της διοργάνωσης της υπαίθριας αγοράς καταναλωτών.

Προτείνουμε τέλος στο Δημοτικό Συμβούλιο, επιφυλασσόμενοι παράλληλα παντός δικαιώματός του ενώπιον των αρμοδίων εισαγγελικών, οικονομικών και διοικητικών φορέων, καθώς και κάθε άλλης νόμιμης ενέργειας ενώπιον κάθε Δικαστηρίου και Αρχής κατά του Συλλόγου, την μη ανανέωση της άδειας λειτουργίας της εν λόγω αγοράς και την εκκίνηση διαδικασίας για επιλογή νέου διοργανωτή φορέα, σύμφωνα με όσα ο νόμος ορίζει.

Στη συνέχεια, το λόγο έλαβαν ο κ. Δήμαρχος, οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, οι δημοτικοί σύμβουλοι, οι οποίοι εξέφρασαν τις απόψεις τους και τοποθετηθήκαν αναλυτικά επί του θέματος.

Τέλος, ο κ. Δήμαρχος, λαμβάνοντας τον λόγο, πρότεινε στο Σώμα:
 Μη έγκριση συνέχισης της δράσης του συγκεκριμένου Σωματείου με την επωνυμία «Σύλλογος
Πολιτών – Καταναλωτών Ηλιούπολης»
 Έκδοση πρόσκλησης ενδιαφέροντος προς φορείς και συλλόγους για την ανάληψη της συγκεκριμένης
δράσης, στη συνέχεια, στο Δήμο της Ηλιούπολης σύμφωνα με το νόμο
 Σύσταση διαπαραταξιακής επιτροπής για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της διεξαγωγής της δράσης
 Αποστολή φακέλου σε όλους τους συναρμόδιους ελεγκτικούς φορείς καθώς και στον Εισαγγελέα για τον έλεγχο της μέχρι σήμερα δράσης του Σωματείου με την επωνυμία «Σύλλογος Πολιτών – Καταναλωτών Ηλιούπολης»

Μετά από διαλογική συζήτηση που αναφέρεται λεπτομερώς στα πρακτικά,

Το Δημοτικό Συμβούλιο
αφού είδε τις διατάξεις των άρθρων 65, 67 και 69 του Ν. 3852/2010 και το Ν. 3463/2006 (Δ.Κ.Κ)

Ι) Αποφασίζει κατά πλειοψηφία
(μειοψηφούντων των κ.κ. Αραμπατζή και Αθανασίου)

 Την μη έγκριση συνέχισης της δράσης του συγκεκριμένου Σωματείου με την επωνυμία «Σύλλογος Πολιτών – Καταναλωτών Ηλιούπολης»

ΙΙ) Αποφασίζει κατά πλειοψηφία (μειοψηφούντων των κ.κ. Τσατσούλη, Κούλια, Χιωτέλη, Στυλιάρα, Αραμπατζή και Αθανασίου)
 Την έκδοση πρόσκλησης ενδιαφέροντος προς φορείς και συλλόγους για την ανάληψη της
συγκεκριμένης δράσης, στη συνέχεια, στο Δήμο της Ηλιούπολης σύμφωνα με το νόμο
 Την σύσταση διαπαραταξιακής επιτροπής για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της διεξαγωγής της δράσης

ΙΙΙ) Ομόφωνα Αποφασίζει
 Την αποστολή φακέλου σε όλους τους συναρμόδιους ελεγκτικούς φορείς καθώς και στον Εισαγγελέα
για τον έλεγχο της μέχρι σήμερα δράσης του Σωματείου με την επωνυμία «Σύλλογος Πολιτών – Καταναλωτών Ηλιούπολης»

Η απόφαση αυτή πήρε αριθμό 264/2019 και είναι αναρτητέα στο διαδίκτυο.

Το διαβάσαμε εδώ

Προβλήθηκε 988 φορές