ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
38η ΘΕΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2025
ΚΑΘΕ ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΤΙΣ 9:00 μ.μ. ΚΑΙ ΣΤΙΣ 11:00 μ.μ.
(Από τις 13/08/2025 στις 8:30 μ.μ. και στις 10:30 μ.μ.)
ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ «ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ»
(Λεωφ. Ειρήνης 50, Πλατεία Εθνικής Αντίστασης, Άνω Ηλιούπολη,
Τηλ.: 210 9937870, 210 9941199, 210 9914732, 6945405825,
E-mail: cineclubilioupolis@gmail.com, Ιστοσελίδα: www.klh.gr)
ΝΙΚΟΣ ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ (1902-1954): ΠΡΟΜΗΘΕΪΚΟΣ ΗΡΩΑΣ
ΕΝΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΗΘΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΙΔΙΟΤΕΛΕΙΑΣ
Βραβείο Καλύτερου Ελληνικού Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους από την Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας στο 12ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων
Βραβείο Σκηνοθεσίας στο 18ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ - Docfest (Χαλκίδα)
Βραβείο «Μίκης Θεοδωράκης» από τον Παγκρήτιο Σύλλογο Φίλων Μίκη Θεοδωράκη στο 12ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων
Στην προβολή θα παρευρίσκονται ο σκηνοθέτης της ταινίας Στέλιος Χαραλαμπόπουλος, ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης (Καθηγητής Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και συντελεστές της ταινίας.
Δύο πολιτικές δίκες και εκτελέσεις στελεχών του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας έχουν αφήσει ανεξίτηλο ίχνος στη μετεμφυλιακή Ελλάδα, η δίκη του Νίκου Μπελογιάννη (1915-1952) και η δίκη του Νίκου Πλουμπίδη (1902-1954). O Πλουμπίδης, όμως, έφυγε μόνος, συκοφαντημένος, ατιμασμένος. Το προσωπικό δράμα και το συλλογικό πεπρωμένο συνδιαμορφώνουν αυτόν τον προμηθεϊκό ήρωα που μοιάζει να πηγάζει από αρχαία τραγωδία. Ο Νίκος Πλουμπίδης, χωρίς να παύει να ανήκει σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, γίνεται ταυτόχρονα ένα τραγικό πρόσωπο που ξεπερνά την εποχή του, διαχρονικό παράδειγμα ήθους και ανιδιοτέλειας.
ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ:
ΤΖΙΜ ΤΖΑΡΜΟΥΣ, ΠΕΔΡΟ ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ, ΡΑΪΝΕΡ ΒΕΡΝΕΡ ΦΑΣΜΠΙΝΤΕΡ
Ο Τζιμ Τζάρμους, εδώ και σαράντα πέντε χρόνια, με την ποιητική του διάθεση και την ιδιόμορφη και μοναδική κινηματογραφική του γραφή έχει σφραγίσει τον σύγχρονο ανεξάρτητο κινηματογράφο. Στη Νέα Ορλεάνη, ένα ζεστό καλοκαίρι, τρεις φυλακισμένοι (ένας άνεργος ντισκ-τζόκεϊ [Τομ Γουέιτς], ένας νταβατζής [Τζον Λιούρι] και ένας Ιταλός μετανάστης που μιλάει σπασμένα αγγλικά [Ρομπέρτο Μπενίνι]) αποφασίζουν να δραπετεύσουν και η πορεία τους θα τους οδηγήσει στους βάλτους της Λουιζιάνα. Σπουδή πάνω στην πολυσήμαντη έννοια της ελευθερίας (φυσική, πνευματική, καλλιτεχνική) και του αντιηρωικού πνεύματος με βασικό όχημα ένα λυτρωτικό μαύρο χιούμορ και μερικές ατάκες που έχουν γράψει πλέον ιστορία.
Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας Coppa Volpi (Πενέλοπε Κρουζ) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας
Μια ταινία ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου, γεμάτη συγκίνηση και ανατροπές και με την Πενέλοπε Κρουζ στην πιο ώριμη ερμηνεία της. Δύο ανύπαντρες έγκυες γεννούν την ίδια μέρα. Λίγους μήνες μετά και με αφορμή μια τυχαία παρατήρηση για τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του βρέφους, η μία από αυτές ανακαλύπτει ότι δεν είναι η βιολογική μητέρα του μωρού με το οποίο έφυγε από τα μαιευτήριο. Η μητρότητα, ένα από τα βασικά θέματα που διατρέχουν ολόκληρη τη φιλμογραφία του Πέδρο Αλμοδόβαρ, στην ταινία του αυτή αποτελεί μια ξεκάθαρα πολιτική πράξη αλληλεγγύης και προσφοράς. Παράλληλα, στην εξέλιξη της πλοκής προστίθεται και η θεματική του συλλογικού τραύματος του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου (1936-1939), του οποίου οι νεκροί ζητούν τη λύτρωση μέσα από την ιστορική δικαίωση.
Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ (1945-1082) μαζί με τον Βιμ Βέντερς και τον Βέρνερ Χέρτζογκ αποτελούν τους τρεις μεγάλους σκηνοθέτες του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, ο οποίος γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και κορυφώθηκε τις επόμενες δύο δεκαετίες. Μία μοναχική, χήρα πλέον, εξηντάχρονη Γερμανίδα καθαρίστρια και ένας πολύ μικρότερος σε ηλικία εργάτης από το Μαρόκο γνωρίζονται σε ένα μπαρ, ερωτεύονται παράφορα και παντρεύονται. Θα χρειαστεί να παλέψουν, ωστόσο, με τις ρατσιστικές προκαταλήψεις του περίγυρού τους και τη δυσκολία τους να ενταχθούν σε μια κοινωνία που τους εχθρεύεται. Στο αριστουργηματικό του μελόδραμα, ο προκλητικός δημιουργός του γερμανικού κινηματογράφου αναζητά την αγάπη και την κατανόηση σε έναν σκληρό κόσμο που απεχθάνεται το διαφορετικό.
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ: Ο ΜΑΡΤΥΡΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΟΥ ΛΑΟΥ - ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΡΓΟ ΕΝΟΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΚΑΙ ΜΑΧΗΤΙΚΟΥ ΑΝΤΙΦΑΣΙΣΤΑ
Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ (2025)
Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και Βραβείο Κοινού στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου
Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
Μια κολεκτίβα ακτιβιστών από το Ισραήλ και την Παλαιστίνη καταγράφει τον μεθοδικό ξεριζωμό των Αράβων κατοίκων από τους δεκαεννέα οικισμούς της Μασαφέρ Γιάτα, μιας περιοχής στα όρια της Δυτικής Όχθης. Σε μία από τις πιο δύσκολες συγκυρίες για τις σχέσεις των δύο πλευρών, το ντοκιμαντέρ αυτό αποτελεί μνημείο τολμηρής ερευνητικής δημοσιογραφίας και αποδεικνύει πως η αντικειμενικότητα δεν κρύβεται στο να μην επιλέγεις πλευρά, αλλά στην ιστορική αλήθεια. Παράλληλα, προσφέρει μια γεμάτη ένταση και σε κάποιες στιγμές σοκαριστική ματιά που παραμένει κινηματογραφική παρά την αμεσότητα του υλικού της.
Η ταινία της Πατρίσια Φοντ βασίζεται στην πραγματική ζωή και το έργο του εμβληματικού Ισπανού δασκάλου Άντονι Μπενάγιες (1903-1936), ο οποίος βασανίστηκε και εκτελέστηκε από τις φασιστικές δυνάμεις του στρατηγού Φρανσίσκο Φράνκο κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου (1936-1939). Πρωτοπόρος εκπαιδευτικός και μαχητικός αντιφασίστας, ο Μπενάγιες συνδύασε το εκπαιδευτικό έργο με τον κοινωνικό αγώνα για έναν καλύτερο κόσμο, εφαρμόζοντας τις απελευθερωτικές παιδαγωγικές αρχές του κινήματος που δημιούργησε ο Γάλλος παιδαγωγός Σελεστέν Φρενέ (1896-1966). Με τη λιτή και συναισθηματική της προσέγγιση η ταινία κερδίζει τις καρδιές των θεατών.
ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Βραβείο Κοινού στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Σεμπαστιάν
Βραβείο της Ένωσης Κινηματογράφων Τέχνης (AFCAE)
Ο Τιμπό είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος μαέστρος κλασικής μουσικής. Όταν έρχεται αντιμέτωπος με ένα πρόβλημα υγείας, ανακαλύπτει ότι είναι υιοθετημένος και έχει έναν μικρότερο αδερφό στην επαρχία, τον Τζίμι, ο οποίος εργάζεται στο εστιατόριο ενός σχολείου και παίζει τρομπόνι στην τοπική φιλαρμονική ορχήστρα, που αποτελεί το καμάρι και την ελπίδα μιας εργατικής κοινότητας η οποία απειλείται από την ανεργία. Οι δυο τους δεν φαίνεται να έχουν πολλά κοινά εκτός από την αγάπη τους για τη μουσική. Όταν ο Τιμπό αντιλαμβάνεται τις εξαιρετικές μουσικές ικανότητες του αδελφού του, αποφασίζει να τον βοηθήσει να αναπτύξει το ταλέντο του. Η ταινία του Εμανουέλ Κουρκόλ συνδυάζει το χιούμορ και το συναίσθημα με τον κοινωνικό προβληματισμό.
ΤΕΤΑΡΤΗ 06/08/2025 ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ (LA MER AU LOIN)
του Σαΐντ Χαμίς Μπενλαρμπί (ΓΑΛΛΙΑ/ΚΑΤΑΡ/ΜΑΡΟΚΟ/ΒΕΛΓΙΟ, 2024, έγχρωμη, 112΄)
Η συναρπαστική αφήγηση της ιστορίας ενός ερωτικού τριγώνου που σχηματίζουν ο Νουρ, ένας νεαρός από το Μαρόκο που φθάνει παράτυπα στη Μασσαλία τη δεκαετία του 1990, ο Σερζ, κρυφά αμφισεξουαλικός αστυνομικός, που γοητευμένος από τον Νουρ αντί να τον απελάσει τον βοηθά να δημιουργήσει μια σταθερή ζωή και η Νοεμί, η οποία κουρασμένη να παρακολουθεί σιωπηρά τον σύζυγό της Σερζ να την απατά με άλλους άντρες, ξεκινά μια σχέση με τον Νουρ. Ο Σαΐντ Χαμίς Μπενλαρμπί χωρίζει την ταινία του σε τρία κεφάλαια, συν έναν επίλογο, τα οποία έχουν για τίτλο τους τα ονόματα των βασικών πρωταγωνιστών. Όλοι τους έρχονται αντιμέτωποι με την ίδια τη ζωή και τις επιλογές που κάνουν είτε από επιθυμία είτε από ανάγκη.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΑΒΙΚΗ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΙΝΑ ΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 13/08/2025 ΝΟΡΑ (NÖRAḢ)
H πρώτη ταινία από τη Σαουδική Αραβία που ξεπέρασε τις απαγορεύσεις και κατάφερε να προβληθεί στο Φεστιβάλ Καννών. Η ιστορία για έναν νέο δάσκαλο καλλιτεχνικών (Ναντέρ) και μια νεαρή γυναίκα (Νόρα) εκτυλίσσεται σε ένα μικρό απομακρυσμένο χωριό κατά τη δεκαετία του 1990, περίοδο απαγόρευσης της καλλιτεχνικής έκφρασης. Με μεγάλο ρίσκο, αναπτύσσουν μια τρυφερή φιλία και εμπνέουν ο ένας τον άλλον να διατηρήσουν τη δημιουργικότητά τους ζωντανή παρά τους περιορισμούς. Συγκίνηση, ευαισθησία και χαμηλών τόνων σκηνοθεσία.
ΤΕΤΑΡΤΗ 20/08/2025 ΑΓΡΙΕΣ ΠΛΗΓΕΣ (ΦΕΝΓΚ ΛΙΟΥ ΓΙ ΝΤΑΪ / CAUGHT BY THE TIDES)
του Τζία Ζανγκ-κε (ΚΙΝΑ, 2024, έγχρωμη, 111΄)
Βραβείο Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σάο Πάολο
Η μακροχρόνια, ποιητική, λυρική αλλά και εύθραυστη ιστορία αγάπης δύο ερωτευμένων νέων, του Μπιν και της Κιάο, από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Οι δύο νέοι ζουν αρμονικά μαζί, μέχρι που ο Μπιν χωρίς να πει λέξη φεύγει να αναζητήσει την τύχη του σε μια μακρινή επαρχία. Μετά από λίγο, η Κιάο ξεκινά το αγωνιώδες ταξίδι αναζήτησής του. Μια παράδοξη ερωτική ιστορία με φόντο τις πολιτικές αλλαγές στην Κίνα κατά τη διάρκεια της τελευταίας εικοσαετίας. Ο Ζανγκ-κε χρησιμοποιώντας και υλικό από παλαιότερες ταινίες του δημιουργεί ένα ημι-ντοκιμαντέρ, ένα υβριδικό είδος όπου η μυθοπλασία χρησιμοποιείται ως όχημα για να οπτικοποιηθούν αυτές οι αλλαγές.
Ένα μικροατύχημα ανοίγει την κερκόπορτα μιας μεσοαστικής κινεζικής οικογένειας για να εισβάλει ένα νέο μέλος. Ένα νεαρό αγόρι, που αρχικά συστήνεται ως «φίλος», αλλά σταδιακά διεκδικεί όλο και πιο έντονα τη θέση του μοναδικού παιδιού. Ποιο είναι, όμως, το πραγματικό του κίνητρο και ποια θα είναι η αντίδραση του βιολογικού τέκνου απέναντι στον εισβολέα; Η ιστορία της ταινίας διαδραματίζεται μετά την κατάργηση του νόμου του «ενός τέκνου» στην Κίνα, που θέσπιζε ανώτατο όριο ενός παιδιού ανά οικογένεια. Αξιοποιώντας το εύρημα του Ξένου, που εισβάλλει στην οικογενειακή στέγη και φέρνει τα πάνω κάτω, ο Λιν Τζιαντζιέ καταδεικνύει μια σειρά από απωθημένα και απάνθρωπες συμπεριφορές, όλα τους παράγωγα αυτού του νόμου. Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, στιλιστική σκηνοθετική προσέγγιση
ΤΑ ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας «Αργυρός Αλέξανδρος» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Η νεαρή Τζούλι, κορυφαία αθλήτρια σε μια ακαδημία τένις, έχει οργανώσει τη ζωή της γύρω από το άθλημα που αγαπά. Όταν ο προπονητής της βρίσκεται κατηγορούμενος υπό έρευνα και τίθεται σε διαθεσιμότητα, όλοι οι συναθλητές της ενθαρρύνονται να μιλήσουν. Η Τζούλι ωστόσο αποφασίζει να μείνει σιωπηλή. Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο ο νεαρός Λεονάρντο Bαν Ντελ, επιλέγει μακριά από κλισέ, φωνές και εύκολες καταγγελίες, όπως και η ηρωίδα του, μια ελλειπτική, συνταρακτική βουτιά στη γυναικεία εφηβική ψυχοσύνθεση ξετυλίγοντας με εντυπωσιακή ωριμότητα και χειρουργική σκηνοθετική ακρίβεια ένα μοναδικό χρονικό αντίστασης ενός κοριτσιού που βλέπει ξαφνικά όλες τις βεβαιότητες του καλά τακτοποιημένου κόσμου της να καταρρέουν. Σκιαγράφηση της μεγάλης δυσκολίας τού να σπάσει τη σιωπή του ένα άτομο που έχει πέσει θύμα κακοποίησης.
ΤΕΤΑΡΤΗ 10/09/2025 ΑΞΙΑΓΑΠΗΤΗ (ELSKLING)
της Λίλια Ινγκολφσντότιρ (ΝΟΡΒΗΓΙΑ, 2024, έγχρωμη, 101΄)
Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής, Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) και Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας (Χέλγκα Γκούρεν) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Κάρλοβι Βάρι
Η Λίλια Ινγκολφσντότιρ είναι πανάξια κληρονόμος της μεγάλης σκανδιναβικής παράδοσης να αφηγείται αριστοτεχνικά το χρονικό αποδόμησης μιας σχέσης. Η Μαρία, ήδη χωρισμένη με παιδιά από τον πρώτο της γάμο, βλέπει στη γνωριμία της με τον αντισυμβατικό Σίγκμουντ μια δεύτερη ευκαιρία. Λίγα χρόνια αργότερα και με τέσσερα πλέον παιδιά πρέπει να συμβιβαστεί με τον εαυτό της και τις επιλογές της όταν και αυτός ο γάμος οδηγείται σε αδιέξοδο. Μια ανατρεπτική ταινία σχέσεων με προορισμό έναν προδιαγεγραμμένο χωρισμό με αναπάντεχα όμως βήματα, αλλά επίσης μια σπουδή για την ευκαιρία που έχει μια γυναίκα για αυτογνωσία, αποδοχή και εξέλιξη. Διεισδυτικό σενάριο και εξαιρετική η ερμηνεία της Χέλγκα Γκούρεν.
Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ συμπληρώνει φέτος 38 χρόνια συνεχούς λειτουργίας.
Η δραστηριότητά της όλο αυτό το διάστημα υπήρξε πλούσια και πολύπλευρη:
· Προβολές ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους από τον ελληνικό και παγκόσμιο κινηματογράφο.
·Ειδικές προβολές-εκδηλώσεις.
·Σεμινάρια, εργαστήρια δημιουργίας ταινιών, μαθήματα, συζητήσεις, εκθέσεις.
·Εκδόσεις, δημοσιεύσεις (Περιοδικό ΠΡΟΣΕΧΩΣ, ειδικά φυλλάδια, προγράμματα, κείμενα σε περιοδικά και εφημερίδες).
Οι προβολές της Λέσχης με το τέλος της θερινής περιόδου 2025 θα φτάσουν τις 2.055 (1.008 ταινίες μεγάλου μήκους και 1047 μικρού). Οι ταινίες προέρχονται από 65 χώρες και καλύπτουν το διάστημα από το 1894 έως σήμερα.
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
38 ΧΡΟΝΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ