Ο κόσμος της Τέχνης πενθεί. Ο Πολιτισμός έχασε έναν από τους μεγαλύτερους γλύπτες σε παγκόσμιο επίπεδο.
 
Ο Takis -Παναγιώτης Βασιλάκης-, πέθανε τα ξημερώματα σε ηλικία 94 ετών.
 
Τον τελευταίο χρόνο ταλαιπωρήθηκε αρκετά με διάφορα προβλήματα υγείας. Πάντα όμως έλεγε ότι θα τα καταφέρει. Θα κερδίσει και αυτό τον αγώνα. Τελικά,  άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του που βρίσκεται στο Γεροβουνό, στο Κ.Ε.Τ.Ε  (Κέντρο Έρευνας για την Τέχνη και τις Επιστήμες). Εκεί που δημιούργησε όλες του  τις πρωτοποριακές  ιδέες  του, που έφεραν τα πάνω κάτω στον κόσμο της γλυπτικής και όχι μόνο.
 
Ο Takis γεννήθηκε στην Αθήνα στις  29 Οκτωβρίου 1925. Θεωρείται ότι ήταν ένας από τους  κυριότερους εκπροσώπους της σύγχρονης εικαστικής σκηνής και της κινητικής τέχνης στην οποία υπήρξε πρωτοπόρος, τόσο εξαιτίας των υλικών και των τεχνικών που χρησιμοποίησε όσο και λόγω των ιδεών που μετέδωσε.
 
Ο Takis ήταν το  έκτο παιδί μίας 7μελους οικογένεια. Όταν ο  πατέρας του που ήταν κτηματίας  έπεσε έξω, ο Takis μαζί με τα αδέλφια  του  δοκιμάστηκε σκληρά από  τη φτώχεια.
 
Παράλληλα με τις δουλειές που έκανε για να βοηθήσει την οικογένεια του  ασχολιόταν με την Τέχνη που ήταν η μεγάλη του αγάπη.
 
Ήταν ανατρεπτικός και αγαπούσε την έρευνα. Πειραματιζόταν και δημιουργούσε ότι θεωρούσε ότι είναι κάτι καινούργιο. Ήταν αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως και θεωρείται ότι είναι ένας  από τους πρωτοποριακούς  ανανεωτές της γλυπτικής.
 
Μάλιστα σε πολλά από τα έργα του εφήρμοζε τη λειτουργική χρήση των φυσικών νόμων. Το φως, αλλά και η κίνηση σε κάθε της μορφή -μηχανική, ηλεκτρομηχανική, θερμική, μαγνητική, υδροδυναμική – είναι στοιχεία που αποτελούν βασικούς πυρήνες του έργου του.
 
Ο Takis τοποθετείται δημιουργικά ως φιλόσοφος της επιστήμης. Διαπνέεται από την προ-σωκρατική φιλοσοφία, την ιατρική του Ιπποκράτη και την αρχαία Αίγυπτο.
 
Τα έργα του  κατέχουν όλες τις υψηλές θέσεις της σύγχρονης τέχνης.  Στη μακρόχρονη σταδιοδρομία του, ο καλλιτέχνης  ανέπτυξε  έναν κόσμο με σπείρες, σφαίρες και κεραίες, με παρουσιάσεις και σκηνοθεσίες, από τη Νέα Υόρκη στο Ανόβερο – από το Kassel στο Saint-Paul-de-Vence – από την Πύλη του Αδριανού, στην Αθήνα, στην έδρα της UNESCO – από το θέατρο της Επιδαύρου στο La Défence.
 
Η αυτοβιογραφία του Takis έχει εκδοθεί δύο φορές. Η πρώτη φορά ήταν στο Παρίσι το 1961 από τον εκδοτικό οίκο Julliard με τίτλο «Estafilades». Στα ελληνικά εκδόθηκε το 2005 από τις εκδόσεις Φερενίκη με τίτλο «Takis».
 
Δύο λόγια για το Κ.Ε.Τ.Ε
 
Ο γλύπτης ΤΑΚΙS, το 1964 «έστησε» στο Γεροβουνό, στους πρόποδες της Πάρνηθας, το Κ.Ε.Τ.Ε. Πρόκειται για ένα σημείο ξεχωριστής γεωγραφικής θέσης γι’ αυτό και στο παρελθόν ονομαζόταν Ιερό Βουνό. Βρίσκεται  πνω σε ένα  λόφο, σε ύψος 175 μέτρα, 19 μέτρα ψηλότερος από αυτόν της Ακρόπολης.
 
Ορμώμενος από τα ισχυρά μαγνητικά πεδία του λόφου, ο Takis  ξεκίνησε  τις εργασίες κατασκευής ενός κοινωφελούς ιδρύματος με σκοπό την προώθηση της τέχνης και των επιστημών. Το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (Κ.Ε.Τ.Ε.) όπως είναι σήμερα γνωστό, ιδρύθηκε  το 1986 και επίσημα εγκαινιάσθηκε  το 1993.
 
Από εκεί πέρασαν όλοι οι υπουργοί Πολιτισμού και εκεί ο Takis  τους έκανε ο ίδιος την περιήγηση τόσο στο μουσείο με τα έργα του όσο και στο εργαστήριο του όπου αφιέρωνε ατέλειωτες ώρες.
 
Ο ίδιος έλεγε:
 
«Δεν υπάρχει κανένας επισκέπτης στο Κ.Ε.Τ.Ε., που να μην αισθάνθηκε αυτή τη μαγνητική ηρεμία που έδωσε ο χώρος στο κορμί του».
 
O Takis, μανιώδης καπνιστής και μεγάλος ερευνητής ακόμη και όταν αρρώστησε σκεφτόταν τι θα δημιουργήσει αλλά και καινούργιο θα δώσει στον κόσμο της Τέχνης.
 
Η Σύγκλητος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών  αναγνωρίζοντας το παγκοσμίου εμβέλειας έργο και την εξέχουσα προσωπικότητα του Γλύπτη Takis,  την 17η Ιανουαρίου 2019, ομόφωνα τον αναγόρευσε σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
 
Αυτήν την εποχή γίνεται μεγάλη έκθεση του Έλληνα γλύπτη στην Tate Modern στο Λονδίνο.

now24.gr

Προβλήθηκε 790 φορές

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ 2024.

Τον Νορβηγό θεατρικό συγγραφέα, Jon Fosse, βραβευμένο με το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2023, επέλεξε φέτος το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου για τη συγγραφή του μηνύματος.